Moederschaap Op Stal

Een bouwvallig plekje om al mijn geblaatsel te plaatsen.

donderdag, november 09, 2006

My moustache still tastes of your testes!

Gisteren voor de zone09 naar Borat gaan kijken. Omdat jullie nog zowat een week of drie moeten wachten tot mijn gescensureerde verslagje verschijnt, het origineel:

Een Kazak in een minuscuul fluogroen zwembroekje die oproept om naar zijn “movie-film” te gaan kijken, omdat hij anders wordt geëxecuteerd, daar kon ik echt onmogelijk aan weerstaan!
Zowat de volledige Gentse tienergemeenschap lijkt op woensdagavond opgetrommeld om naar deze mockumentary te kijken. Ik krijg er, echt waar, even het gevoel dat ik de gemiddelde leeftijd in de overvolle zaal persoonlijk naar omhoog trek.
Kan een film die begint met “Jagshemash! My name Borat. I like you. I like sex. Is nice!” nog fout lopen? Echt wel niet! Vanaf minuut één tot het einde van de film lig ik dubbel van het lachen. Gewoon het verhaal op zich is al hilarisch: Borat verlaat zijn vrouw en de dorpsverkrachter in Kazachstan om in de “U. S. and A.” een “movie-film” op te nemen. Eens daar wordt hij hopeloos verliefd op Pamela – CJ – Anderson. Wanneer hij in een telegram, voorgelezen door een werknemer van het hotel, verneemt dat zijn vrouw gestorven is (“High Five!”), gaat hij naar Pamela op zoek (“to have Anderson's “Vazhïn” and make her his wife”). Op zijn queeste maakt hij kennis met de Amerikanen en hun gewoontes. Zo is hij volkomen verbluft wanneer zijn rij-instructeur hem vertelt dat in Amerika vrouwen helemaal zelf mogen beslissen met wie ze seks hebben. Het meest amusante aan de film is dat het grootste deel helemaal niet in scène is gezet. Zo passeert hij bij een humorcoach die Borat’s verhaal over zijn schoonmoeder heel erg lachwekkend vindt…NOT! En wordt hij bijna in elkaar getimmerd wanneer hij de passagiers op de metro welkom wil kussen. Ook zijn taalgebruik is ronduit hilarisch! Zo spreekt hij telkens over “sexy time” en “mouth/hand party”. Als ik dan toch een puntje van kritiek moet geven zal ik maar even melken over het einde: het had voor mij nog wel even mogen doorgaan! J
Gaat de film dan niet te ver? Wat me vooral opviel was dat hoe ver Borat soms ook ging (ik denk bijvoorbeeld aan de grandioze scène waar hij naakt zijn vriend achterna zit in de hotellobby met een dildo), het eigenlijk vooral de reactie van de Amerikanen op zijn gedrag is die me het meest bijblijft. Hoe kan een wapenhandelaar op de vraag “wat is het beste wapen om een Jood neer te schieten?”, bloedserieus een 9 mm aanraden? Of hoe kan een hele ranch uit de bol gaan op een uitspraak als: “I hope you kill every man, woman and child in Iraq, down to the lizards...and may George W. Bush drink the blood of every man, woman and child in Iraq.” Wat ik dan niet snap is waarom Kazachstan klachten indient tegen de film en niet de Amerikanen, die er volgens mij, veel slechter uitkomen.

Sterren: de volle 5!

2 Comments:

  • At 3:33 p.m., Blogger wobble said…

    Waarom? Omdat zowel de Kazakken als de Amerikanen idioten zijn, natuurlijk.

     
  • At 11:26 a.m., Blogger wobble said…

    Bwa. Om nu te zeggen dat dit de beste film van het moment is...
    Dat komt er van als de verwachtingen te hoog gespannen worden natuurlijk. Dan is de rek er al op voorhand wat uit.
    Maar! Iedere film die de Amerikanen te kakken zet (in een plastic zakje) moet aangemoedigd worden.

    Hup Bolak hup!

     

Een reactie posten

<< Home